Prawa i obowiązki pacjenta
DANE KONTAKTOWE DO BIURA RZECZNIKA PRAW PACJENTA
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa
Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta: 800 190 590 (z tel. stacjonarnych i komórkowych)
Czynna całą dobę
kancelaria@rpp.gov.pl
Przyjęcia interesantów w Biurze:
Poniedziałek - piątek, w godzinach od 9.00 do 15.00
www.bpp.gov.pl
Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta Szpitala Specjalistycznego Chorób Płuc ‘Odrodzenie”
im. Klary Jelskiej w Zakopanem:
dr n. med. Anna Filarecka
tel. 18 20 150 45 wew. 142
e-mail: administracja@szpitalodrodzenie.pl
PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA
Prawa Pacjenta
1. Szpital zapewnia Pacjentom realizację ich praw, zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
2. Informacja o prawach pacjenta jest umieszczona na tablicach informacyjnych, znajdujących się na korytarzach.
3. Pacjenci mają możliwość:
• pozostawienia odzieży wierzchniej i przedmiotów wartościowych w depozycie szpitalnym;
• krótkotrwałego zdeponowania w oddziale (na czas zabiegu) rzeczy wartościowych
i przedmiotów osobistych, takich jak np. laptop, telefon, szkła kontaktowe, protezy zębowe.
Szpital nie ponosi odpowiedzialności materialnej za przedmioty wartościowe oraz pieniądze będące własnością Pacjenta, jeśli nie zostały oddane do depozytu.
4. Pacjenci mają prawo do swobodnego praktykowania religii z poszanowaniem uczuć religijnych innych osób, w tym do opieki duszpasterskiej duchownego swojej religii i wyznania. Spis telefonów kontaktowych do duchownych jest umieszczony na tablicach informacyjnych, znajdujących się na korytarzach.
5. Szpital umożliwia Pacjentom kontakt telefoniczny: z osobą dzwoniącą z zewnątrz, w sytuacja nagłej potrzeby skontaktowania się Pacjenta z osobą bliską, lub gdy pacjent jest unieruchomiony. W tym celu udostępniany jest przez personel pielęgniarski telefon bezprzewodowy.
Obowiązki Pacjenta
1. Pacjenci zobowiązani są do przebywania wyłącznie w obrębie oddziału, na który zostali przyjęci, chyba, że opuszczenie oddziału następuje w związku z wykonaniem zleconych przez lekarza badań lub konsultacji.
2. W przypadku zamiaru opuszczenia oddziału w sytuacjach innych niż określone powyżej, Pacjenci zobowiązani są do informowania o tym personelu medycznego i uzyskania zgody od lekarza prowadzącego lub lekarza dyżurnego, a w przypadku ich nieobecności - od pielęgniarki dyżurnej oddziału.
3. W porze wyznaczonej na obchód lekarski oraz na wykonywanie zabiegów Pacjenci zobowiązani są do przebywania w swojej sali.
4. Pacjenci zobowiązani są do przestrzegania zaleceń personelu medycznego w zakresie leczenia, przygotowania się do zabiegu, diety, postępowania po zabiegach operacyjnych oraz stosowania się do poleceń odnośnie zakazu samodzielnego opuszczania łóżka bez asysty personelu, gdy stan pacjenta wymaga takiego postępowania.
5. W przypadku jakichkolwiek zdarzeń nagłych, w szczególności nieszczęśliwych wypadków, o fakcie ich wystąpienia należy niezwłocznie poinformować najbliżej znajdującego się przedstawiciela personelu Szpitala.
6. Ponadto pacjenci zobowiązani są do:
• przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
• przestrzegania porządku dnia obowiązującego na oddziale;
• poszanowania godności, intymności, przekonań i zasad moralnych pozostałych Pacjentów;
• zachowania ciszy i spokoju (w szczególności w zakresie korzystania z urządzeń elektronicznych, m.in. telefonów komórkowych, laptopów, tabletów);
• poszanowania mienia szpitalnego oraz mienia osób trzecich.
7. Pacjenci nie mogą:
• samodzielnie przyjmować leków;
• bez zgody lekarza lub pielęgniarki spożywać żywności lub napojów innych niż podane przez personel Szpitala;
• obsługiwać samodzielnie ani ingerować w jakiekolwiek aparatury, urządzenia lub instalacje stanowiące wyposażenie Szpitala;
• otwierać okien bez zgody personelu oddziału;
• używać urządzeń elektrycznych lub grzewczych.